سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نیوز

استفاده از لوازم آرایش چه تأثیراتی دارد؟

استفاده از لوازم آرایشی تأثیراتی منفی بر سلامتی زنان دارد.  به عنوان مثال «سدیم لوریل سولفات» که سبب مشکلات پوستی متعددی می‌شود و آماس پوستی شایع‌ترین آن‌هاست. «سورفاکتانت» که از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود، علاوه بر خشکی و التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز دارد.

 اما پایگاه LISTCRUX ده عارضه برای استفاده از لوازم آرایشی بر می‌شمرد:
 
1-     سردرد: خستگی‌های مزمن و سردرد یکی از شایع‌ترین عارضه‌های حاصل از استفاده‌ی طولانی مدت از لوازم آرایشی است.
 
 

نبرد سخت زنان ایرانی با زنان عرب/ مواد قاچاق بر صورت زنان ایرانی

 
2-     مشکلات مو: استفاده از رنگ مو و نرم کننده‌ها و شامپوهای خارجی، ژل‌ها، سرم های مو و... تاثیرات بدی بر روی موها دارد؛ از جمله: بدبو شدن مو، قرمزی مو، نازک شدن مو، ریزش مو، شوره ی سر و... .
3-   تأثیر بر ارگان‌های جنسی
4-     پیری پوست: یکی از تأثیرات بارز استفاده‌های مکرر از لوازم آرایشی، پیرشدن و چروکیدگی پوست است. بسیار جالب است که کارخانه‌های تولیدکننده‌ی این لوازم، پس از مدتی کرم‌ها و لوسیون های ضدپیری را تبلیغ می‌کنند. یعنی ابتدا زهر و سپس پادزهر را می‌فروشند تا سود کنند! اما آیا می‌توان پوست چروکیده را به حالت اول بازگرداند؟!
 
5-     تأثیر برناخن ها: استفاده‌ی مکرر از لاک‌های ناخن باعث نازک شدن ناخن و شکنندگی و حتی رنگ پریدگی آن می‌شود. در این شرایط بلندکردن ناخن یک آسیب جدی برای آن است. باید از ناخن آسیب دیده بیش از پیش مراقبت کنید.
6-      آسیب چشمی: استفاده از سایه‌ی چشم، ریمل‌ها، کژال ها و لنز چشم می‌تواند باعث آلوده شدن چشم و حتی در مواردی باعث کم بینایی و سپس نابینایی شود. «سودوموناس آئروژینوزا» موجود در ریمل‌ها می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها در چشم شود.
7-     آلرژی پوستی: استفاده‌ی زیاد از مواد آرایشی که روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند به مرور حساسیت‌های پوستی را سبب شود. این حساسیت‌ها می‌تواند پوستی یا تنفسی یا خوراکی یا مویی باشد. حساسیت پوستی ناشی از لوسیون ها، حساسیت تنفسی ناشی از مکش مواد آرایشی از طریق بینی به مجاری تنفسی، حساسیت خوراکی ناشی از رژلب‌ها حین غذاخوردن و حساسیت مویی ناشی از استفاده از نرم کننده‌ها و ژل‌ها و ... است.
8-     تشدید بیماری‌های پوستی
9-     اعتیاد به استفاده: یکی از آثاری که این مواد بر روی بدن دارد، اعتیاد به استفاده است.
10- سرطان: رژلب‌ها به دلیل اینکه حاوی مواد آلومینیوم دار، گلوکز دار، اکسید روی و BHA هستند، باعث بروز لوکمی (سرطان خون) می‌شوند. متاسفانه استفاده از این وسیله‌ی آرایشی بسیار رایج است. امراض کلیوی و کبدی نیز از عوارض استفاده از رژلب هستند.
 
جالب است بدانیم که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما سالانه حدود 82000 نفر و مرگ بر اثر سرطان حدود 41000 نفر است؛ که ظاهراً در کشورهای غربی این عددها بسیار کمتر هستند.
 
البته همان‌طور که در ابتدای این متن ذکر شد، استفاده‌ی محدود از این لوازم در صورتی که مراقبت‌های کافی صورت گیرد، احتمال کمتری از ابتلا به امراض فوق را ایجاد می‌کند.
در مجموع باید گفت که اگر همچنان می‌خواهیم در زمینه‌ی استفاده از لوازم آرایشی با زنان عرب رقابت کنیم و جایگاه نخست را در منطقه از آن خود کنیم، باید هزینه‌ی آن را هم پرداخت کنیم. ضمن اینکه باید دانست بسیاری از مارک‌های لوازم آرایشی موجود در بازار حاصل دست (بخوانید: کپی کاری) دوستان چینی است! در نتیجه هیچ تضمینی در بهداشتی بودن آنان وجود ندارد.
جالب است بدانید که هنوز برندهای لوازم آرایش فرانسوی نیز وارد کشور می‌شوند. فرانسه علیرغم اینکه حاضر نیست قطعات پژو را به خاطر تحریم به ایران بدهد؛ اما حاضر است که لوازم آرایشی خود را به بازار ایران روانه کند!
 
شاید لازم باشد تا مسئولین امر نظیر اداره گمرک، وزارت کشور و به خصوص وزارت بهداشت و درمان، جلوی قاچاق و واردات بی‌رویه‌ی این لوازم را در کشور بگیرند. شاید لازم باشد دستگاه‌های تبلیغی نظیر صداوسیما از این بیخیالی در بیایند و برای حل این معضل فرهنگی-اقتصادی برنامه ریزی کنند.
 
چه خوب است که یک‌بار عدد ذکر شده در ابتدای این متن را بر عدد 5000 تومان تقسیم کنیم تا ببینیم با این هزینه‌ای که سالانه در کشور ما برای خرید لوازم آرایش صورت می‌گیرد، چند گرسنه را می‌توان با یک وعده غذای 5000 تومانی سیر کرد. با این هزینه‌ی هنگفت می‌توان 2 میلیارد و 40 میلیون گرسنه را در جهان سیــر کرد! همچنین با این پول می‌توان به دو میلیون 40 هزار زوج دم بخت (یعنی 4 میلیون و 80 هزار جوان) وام ازدواج 5 میلیون تومانی داد!
 
با این اوصاف آیا هنوز فکر می‌کنیم که این میزان هزینه‌ای که در کشور ما برای خرید لوازم آرایش صورت می‌گیرد لازم است؟ آیا نباید این پول‌های هنگفتی که برای خرید لوازم آرایش خرج می‌شود مدیریت شود تا به جای اینکه روزبه روز به معضلات فرهنگی‌مان اضافه شود، گرهی از اقتصاد کشور باز شود؟
منبع: فرهنگ نیوز