سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نیوز

امشب ماه به دو نیم تقسیم می شود

    نظر

آیات اولیه ی سوره قمر حاکی از این است که ماه در گذشته شکاف عظیمی برداشته و دو نیم شده است و عکس‌هایی که توسط فضانوردان موسسه ناسا از سطح کره ماه گرفته شده است شکاف‌هایی را بر روی این کره نشان می‌دهد که وقوع این معجزه عظیم را اثبات می‌کند. 

 

امشب ماه به دو نیم تقسیم می شود +تصاویر

 

یکی از اتفاقات مهم صدر اسلام، اعجاز شکافتن ماه توسط  رسول گرامی اسلام است که شق القمر نام گرفته است. در اوّلین آیه سوره قمر مى خوانیم «اقتربت الساعة وانشقّ القمر» قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت. 

شب چهاردهم ماه ذیحجه بود. مشرکان گفتند اگر تو پیامبر خدایی ماه را به دو نیم کن. حضرت فرمودند: اگر این کار را بکنم شما ایمان می آورید. گفتند آری. حضرت ماه را به دو نیم کرد. رسول گرامی اسلام تک تک آنها را صدا زد و گفت ببینید. ولى آنها هنگامى که نشانه بر صدق دعوت پیامبر(ص) را مى بینند اعراض کرده و مى گویند این سحرى همیشگى است که مکرر از او سر مى زند.

خداوند در سوره قمر مى فرماید: «اِقْتَرَبَتِ السّاعَةُ وانْشَقَّ القَمَر واِنْ یَرَوا آیةً یُعْرِضوُا وَ یَقوُلُوا سِحرٌ مُسْتَمِر» یعنى قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت پیامبر(سوره قمر، آیه 1) آخر الزمان مبعوث شده و بعث آن، دلیل بر نزدیک شدن قیامت است و ماه به معجره او شکافت .

یک محقق اردنی با ارسال گزارشی به ناسا آنان را نسبت به این موضوع مطلع ساخت که مسلمانان، این پدیده را متعلق به 1400 سال پیش می دانند و مرتبط به معجزه ای از پیامبر اسلام (ص) به نام ” شق القمر” است. ناسا هیچ تفسیری برای کشف خود نیافته است. زیرا این اتفاق نادر تا کنون برای هیچ جرم آسمانی به وقوع نپیوسته است.

 معجزه چه زمانی انجام شد؟

در اینکه این معجزه در زمان رسول خدا (ص) و در مکه انجام‏شده اختلافی در روایات و گفتار محدثین نیست و مسئله‏اجماعی است، ولی در مورد تاریخ آن اختلافی در روایات‏و کتابها بچشم می‏خورد. از مرحوم طبرسی در اعلام الوری و راوندی در خرائج نقل شده که گفته‏اند این داستان در سالهای اول بعثت اتفاق افتاد، ولی‏مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در دو جا ذکر کرده که‏این ماجرا در سال پنجم قبل از هجرت اتفاق افتاد و در یک‏جای آن از پاره‏ای روایات نقل کرده که این داستان در آغاز شب چهاردهم ذی حجه پنج‏سال قبل ازهجرت اتفاق افتاد و مدت آن نیز اندکی بیش نبود.
 
کدام دسته از مشرکان درخواست معجزه کردند؟
در روایات مختلفی که در تواریخ شیعه و اهل سنت نقل شده عموما گفته‏اند این معجزه بنا بدرخواست جمعی از سران قریش و مشرکان مانندابو جهل و ولید بن مغیره و عاص بن وائل و دیگران انجام شد، بدین‏ترتیب که آنها در یکی از شبها که تمامی ماه در آسمان بود، به منزل رسول خدا (ص) آمده و گفتند: اگر در ادعای نبوت خود راستگو و صادق هستی دستور بده این ماه دو نیم شود! پس از معجزه شق‌القمر اما مشرکان که این منظره را دیدند، بجای آنکه به آن حضرت‏ایمان آورند گفتند: «سحرنا محمد/ محمد ما را جادو کرد.» و یاآنکه گفتند: «سحر القمر، سحر القمر/ماه را جادو کرد.» و در پاره‏ای از روایات آمده که این ماجرا دو بار اتفاق افتاد ولی برخی از شارحین حدیث گفته‏اند: منظور از دو بار، همان دوقسمت‏شدن ماه است نه اینکه این جریان دو بار اتفاق افتاده‏باشد. البته مجموع روایاتی که درباره این معجزه وارد شده حدود بیست روایت می‌شود که در کتابهای حدیثی شیعه و اهل سنت ‏مانند بحار الانوار و سیرة النبویة ابن کثیر و در المنثور سیوطی ودیگران نقل شده است.
 
آثاری از شق‌القمر وجود دارد؟
شاید برایتان جالب باشد بدانید که هم اکنون آثار این معجزه پیامبر اسلام روی کره ماه قرار دارد و تحقیقات سازمان فضانوردی ناسا اثبات می‌کند که ماه زمانی شکافته شده و دو باره به هم چسبیده است. شخصی به‌نام دکتر «دیوید پیت کوک» که هم اکنون رئیس کرسی حزب اسلامی بریتانیا است می‌گوید: من به وسیله آیه «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ» مسلمان شدم.
 
 
وی می‌گوید: من علاقه‌مند به مطالعه ادیان تطبیقی بودم درباره همه ادیان مطالعه کردم به دین اسلام رسیدم، دوستی مسلمان داشتم به او گفتم من می‌خواهم در رابطه با اسلام تحقیق کنم، قرآنی با ترجمه انگلیسی به من داد و من خوشحال شدم. شب هنگام همین که قرآن را ورق می‌زدم نظرم جلب سوره قمر شد آن را باز کردم ببنیم قرآن درباره ماه، چه گفته است دیدم قرآن بیان کرده «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ» آن قدر به فکر فرو رفتم و از خدا پرسیدم، بر فرض ماه شکافته شد چگونه دو مرتبه به حالت اولی بازگشت هرچه به فکرم مراجعه کردم برایم قابل هضم نبود به طوری که از قرآن منزجر شدم و آن را کنار گذاشتم و این آیه مرا از مطالعه قرآن منصرف کرد.
 
وی ادامه می‌دهد: از آن‌جایی که کارم خالصانه بود. چند شب بعد تلویزیون برنامه‌ای را دیدم که سه فضانورد را نشان می‌داد که مطالعات خود را در روی کرده ارائه می‌کنند. مجری برنامه این سوال را از فضانوران می‌پرسید که شما بودجه بسیار سنگینی را به کره ماه بردید در صورتی که در کره زمین این همه مردم نیازمند هستند آیا بهتر نبود این پول‌ها را خرج مردم کره زمین می‌کردید؟ فضانوردان در پاسخ گفتند: پول‌هایی که ما خرج این سفرها کردیم به بی‌راهه نرفته است بلکه ما به یک حقایقی دست یافتیم که اگر چندین برابر این پول را خرج می‌کردیم باز هم ارزشمند بود.
 
مجری می‌گوید این حقیقت چه بود این همه ارزش داشت؟ ، آن‌ها گفتند: ما از قبل با رصد کردن ماه شکاف‌هایی را بر روی این کره مشاهده کرده بودیم؛ اما به هیچ وجه نمی‌توانستیم در رابطه با آن‌ها اظهارنظر کنیم تا این که به کره ماه رفتیم و توسط آپولوی 10، عکس‌برداری کردیم و ما از فاصله 14 کیلومتری تصاویری را مشاهده کردیم که این‌ها به خوبی نشان می‌داد که این ماه در گذشته یک شکاف عظیمی برداشته است و زمانی که با آپولوی 11 بر سطح کره ماه فرود آمدیم از نزدیک این شکاف‌ها را مشاهده کردیم.
 
آن‌ها ادامه دادند و گفتند ما اگر می‌خواستیم این مسائل را برای مردم بیان کنیم کسی حرف ما را نمی‌پذیرفت تا این که این سفرهای مکرر باعث شد که ما چنین کشف مهمی را انجام دهیم. فضانوردان گفتند: موسسه ناسا سال‌ها در این رابطه مطالعه و تحقیق انجام داده است و مقالاتی فراوانی در این رابطه ارائه داده‌اند.
 
در این رابطه شکاف‌هایی فراوانی را می‌توان توسط عکس‌ها بر روی کره ماه دید این شکاف‌ها بر سه نوع است؛ اول شکاف‌های مارپیچی است دوم شکاف‌های دایره‌ای است که گاهی قطرش به هزار کیلومتر می‌رسد و آخر شکاف‌های مستقیمی است که به طور کمربندی دور ماه را گرفته است.
 
دانشمندان احتمال می‌دهند که شکاف‌های دایره‌ای در اثر سقوط سنگ‌های آسمانی است؛ اما شکاف‌هایی کمربندی که دور ماه را گرفته است نمی‌تواند با سقوط سنگ آسمانی پدید آمده باشد. آن‌ها ادامه دادند: طبق تصاویری که از توسط فضانوردان ارائه شده است کاملا مشخصی می‌شد که این دو نیم کره چگونه پس از جدا شده از هم به یکدیگر جوش خورده و متصل شده‌اند.