سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ نیوز

بازی رایانه ای «پو» کدام نیاز کاربران را تامین می کند؟

این روزها تب بازی رایانه ای به نام «پو»(pou) به جان خانواده ها افتاده و نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.















«پو» موجودی مجازی است که در دنیای خیالی سیستم های به روز شده تلفن همراه، زیست می کند. 
سخت است بگوییم «پو» محبوب دل چه گروه یا چه اشخاصی است، ولی می توان گفت که «پو» محبوب دل شمار زیادی در دنیایی خیالی شده است، 
«پو» را همه دوست دارند! کوچک و بزرگ، زن و مرد و پیر و جوان هم ندارد، همه او را می شناسند! 
«پو» موجودی قلمبه با نگاهی نافذ در صفحه تلفن همراه یا کامپیوتر است که وقت و فکرت را می دزدد و با صداهای شیرین خود، تو را همواره صدا می زند.
او تو را همواره ساعت ها با خود درگیر می کند، بطوریکه گذشت زمان را نمی فهمی. 
دوستی عمیق موجود خیالی «پو» با انسانها، سبب شده تا او، خیلی زود جایی برای خود در اذهان پر دغدغه افراد بیابد. 
شاید باید گفت، این روزها «پو» عضو ناخوانده خانواده ها شده است. 
بررسی های  ایرنا حکایت از آن دارد که این بازی رایانه ای در میان همه افراد با همه سنین جا باز کرده و رابطه عاطفی عمیقی را پایه گذاری کرده است.
«مریم سوسنی» کاربر نوجوان بازی رایانه ای «پو» می گوید: «پو» را دوست دارم از او مراقبت می کنم و مرتب نگران او هستم.
وی می افزاید: رفتار زنده او مرا مجذوب خود می کند. 
این دختر نوجوان ادامه می دهد: بیشتر وقت من صرف رسیدگی به «پو» می شود.
«علی مختاری» کاربر 60 ساله ای است که «پو» را دوست دارد. او نیز می گوید: پوی من 108 سال سن دارد، او را همچون یکی از فرزندانم می دانم، به او دلبسته ام و نمی توانم او را رها کنم.
وی می افزاید: بارها تصمیم گرفتن به خاطر مشغله کاری، «پو» را از صفحه موبایل خود پاک کنم اما نمی شود. اعتیاد به «پو» از اعتیاد مواد افیونی بیشتر است.
این کاربر می گوید: «پو» در همه ساعات روز من را با خود به دنیایی مجازی می برد بطوری که سنم را از یاد می برم.
وی ادامه می دهد: «پو» از فکر و خیالم می کاهد!


** «پو» باعث استرس می شود 
روانشناس و آسیب شناس اجتماعی می گوید: بازی رایانه ای «پو»، باعث بروز استرس در افراد می شود و شدت و ضعف آن با توجه به حساسیت سنی و موقعیت فیزیکی افراد متفاوت است. 
«مجید ابهری» در گفت وگو با  ایرنا می افراید: ابعاد منفی بازی رایانه ای «پو» سبب مشکلات عصبی و روحی و رفتاری در افراد به صورت هدف دار می شود که آثار مخربی را بدنبال دارد. 
به گفته وی، کمبود سرگرمی و تفریح در میان خانواده ها، بازی رایانه ای «پو» را به خانواده ها کشانده است. 
وی ادامه می دهد: پر کردن اوقات فراغت، نیاز به ابزار و مهارت های شایسته ای دارد که در دوران کودکی و نوجوانی اهمیت و جایگاه این ابزار بیشتر محسوس است. 
این آسیب شناس اجتماعی می گوید: در حال حاضر بازی های رایانه ای یکی از ابزار اصلی پر کردن اوقات فراغت شده که با نسل برخی نرم افزارها، این فعالیت با تلفن همراه نیز مقدور است. 
ابهری به والدین و خانواده ها هشدار دارد به ابعاد مختلف این بازی توجه داشته باشند. 
وی ادامه می دهد: برخی پدران و مادران هنگام مشاوره می گویند که این بازی به بچه ها آموزش نظم و ترتیب و مسوولیت می دهد اما بر فرض اینکه این گفته درست باشد، نظم و ترتیب افراطی و وسواس نه تنها حسن و امتیاز نیست، بلکه ناهنجاری قابل توجهی را که موجب اختلال در تربیت کودکان می شود به همراه خواهد داشت. 
این آسیب شناس اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه مشکل فقط کودکان و نوجوانان نیستند بلکه افراد بزرگ تر نیز درگیر بازی «پو» هستند، می افزاید: در هر دقیقه و کمتر از آن باید کاری برای «پو» انجام شود، وقتی «پو» گرسنه است، زمانیکه نیاز به دکتر دارد، باید به حمام و گردش برود و هنگامی که قصد خرید دارد. 
ابهری می گوید: افراط در این گونه رفتار و بازی ها، موجب اتلاف وقت افراد چه کوچک و چه بزرگسال می شود که نتیجه ای به همراه ندارد. 
وی درباره آزارهای پیاپی «پو» می افزاید: در پاره ای از اوقات در میهمانی ها، عزاداری ها، عروسی یا سر کلاس درس، زمان خرید و یا گفت وگوها، ناگهان «پو» بر صفحه تلفن همراه ظاهر می شود و قصد آزار دارد. 
به گفته این روانشناس و آسیب شناس اجتماعی، 80 درصد افرادی که اقدام به بازی رایانه ای «پو» می کنند نیاز به توجه دیگران دارند. 
ابهری گفت: این بازی رایانه ای در تمام کشورهای دنیا متداول است اما از نظر تعداد علاقه مندان به آن، ایران در رتبه سوم قرار دارد. 
به گفته وی، رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی خانواده ها از آثار مخرب این بازی یارانه ای برعهده دارند.
منبع: ایرنا